الأربعاء، 18 مارس 2009

تملي غتيت


دائما ما نصادف اشخاص غير مؤهلين للتعامل البشري او يكون لديهم عيوب واضحة ظاهرة عيانا بيانا لمن يراهم فينفر عنهم ممكن ان يكون ذلك هو طبع مكتسب او طبع اصيل فمن هؤلاء من يصيبك بضرر مباشر او غير مباشر لمجرد تعاملك معهم ومن هؤلاء الاشخاص من نطلق عليهم الرخماء او الغلسيين حتى وقع اختيارنا على اسم يدل على شخصيتهم هو



تملي غتيت

هذه الشخصية موجودة في حياتي قهرا معنديش اختيار اني انفضلها او اقلبها بس على اد الامكان بحاول ابعد عنها عشان ربنا يكفينا غتاتها هحكيلكم شوية مواقف حصلت وانت احكم بنفسك بقا على الشخصية ديه

خد عندك يا سيدي

تعارفنا كان من الحي الي عايش فيه كنت بنلعب كورة مع بعض في الشارع يا عم نوادي ايه كبر الشارع عندنا واسع المهم دخلت جامعة القاهرة وهو بعديها بسنتين او سنة تقريبا حصلني على الرغم انه اكبر مني ب3 سنين متفهمش ازاي .

تملي غتيت: عمور عامل ايه وايه اخبارك انت في ايه

انا جامعة القاهرة

تملي غتيت :طب كويس ده انا هناك نتقابل طب هات رقمك ( كانت اكبر غلطة في حياتي ) لغاية دلوقتي الحياة تمام خالص مفيش مشاكل ولا اي حاجة اصبر بقا مستعجل على رزقك ليه التقيل ورا اتصل بيا في يوم عمرو انت فين انا في الدقي رايح الجامعة طب لما تيجي رنلي رحت الجامعة نسيت ارنله (حكم الشن بقا يا ابني ) قابلته

تملي غتيت : الله عمرو انت الشباب عندكم كويسين .

انا : طب ما تيجي تقعد معانا يا تملي (تاني اكبر غلطة في حياتي )

تملي غتيت : طب قشطة بكرة بقا .

تاني يوم جه تملي قعد معايا والحياة لسه وردي وانا جنبك وانت جنبي وتمام خالص وانا في دماغي سؤال طب ليه ملهوش اصحاب وبعدين ده سنه كبير المهم قولت في قرارة نفسي ديه مراهقة متاخرة عايز يعيش معانا خلال اسبوع بقا اتصل بيا اكتر من كتير اوي كده من المرات لغاية اما زهقت قابلته تاني قعدنا مع الشلة الجميلة اللطيفة بتاعتي دخلت واحدة زميلتنا عمور عامل ايه ايه اخبارك بتاع ابص لصاحبنا تملي غتيت الاقيه هياكل البت رحت غمسته انه يتقل وبعد كده عرفته بعد اما مشيت

تملي غتيت : عمرو انا عايزك تقربني منها عشان عايز ارتبط بيها .تخللوا من اول مرة قلت بس الواد وقع وبتاع


شوية دخلت واحدة تانية عمور هارتي ايه اخبارك مبتسالش وبتاع قلتها اه معلش بقا ظروف عموما هكلمك باليل بس بابا عيان دلوقتي انا: الف سلامة ربنا يطمنك عليه بعد اما مشيت


تملي غتيت : عمرو انا عايزك تعرفني عليها عشان عايز ارتبط بيها . تخللوا تاني بنت في حوالي ربع ساعة


كل شوي علي كاتخنقت انا بقا رحت منفجر ايه يا ابني انت عايز مين ولا مين ارسالك على حل يا عم الحج

انا عديت كده هو انا عرفته على كام بنت كان عايز يرتبط بيها حوالي 7 او 6 تقريبا و كلهم بيقابلوه بالرفض واحنا اصحاب بس يا تملي وصلت انه هزء واحدة نفضتله انما صحيح تملي غتيت بس الحمد لله مبقاش يسالني على حد تاني عشان قطعت الحوارات جيه ما بنا طب والله العظيم مرة كنت واقف مع المدام ومكنش يعرفها قالي عرفني عليها عشان ارتبط بيها افتكرته بيهزر طلع بيتكلم بجد قولتله ديه المدام يا تييييييييت وكلام من ده بقا


خد عندك موافق تانية يا سيدي انت هقت اصبر التقيل لسه جاي

بس كله كوم وحوار السجاير ده كوم تاني تملي غتيت ده معاه فلوس يعني ممكن يشتري سجاير متخصص سلف سجاير من صحابنا لدرجة ان الكافيه الي بنقعد عليه بدأ يستلف من الواد الي شغال فيه يا ساتر عليك تملي غتيت وبعد اما مثلا ياخد السيجارة من الواحد يا جماعة شوف احترم فلان ده ياهوي ده كمان بيديني الولاعة اولع السيجارة على اساس يعني ان قال ايه بقا عنده سينسور واشعال ذاتي للسجاير ما هو لازم هيديك سيجارة وولاعة عشان تولع


خد عندك اخر موقف بتاع النتيجة


الواد ده يا جماعة وشوا فقر على اي حد عندنا اصحابنما في تجارة حوالي 18 او يزيدون كلهم جايبين مواد الا واحد بس مع العلم انه فيه كذا واحد كويسين بيجيبوا جيد و كده ده حتى جاب النتيجة لنفسه شال مادة الواحد ممكتن يكون عايز يخدم بس مش لدرجة اني اجيب لصحابي كلهم النتيجة مثلا لو لقى نتيجةوحشة يتصل بصاحبها ويقوله ايه بقا لو شايل مادة محمد بيسلم عليك ولو اتنين محمدين بيسلم عليك لو ازيد لا قدر الله يقولو امة لا اله الا الله بتسلم عليك مش ممكن يخرب بيت خفة الدم الي طالعه منك تملي غتيت بجد مش معقول

يبلغ النتيجة الوحشة لصاتحبها وضحكة صفراء شقراء زي العيال بتوع الاجانب الرخمين دول بس والله الحمد لله ان نتيجة الكلية بتظهر في الساحة مش على النت . بجد انا شيلت مواقف كتير جدا جدا جدا من موافقه وهو بجد شخص مصلحجي جدا يتتصل الصبح بواحد صاحبنا ينزل معاه الجامعة عشان العربية واول ما يوصل الجامعة يتصل بواحد تاني لو ملقاهوش عشان البنات ( ده طبعا بعد اما عرف ان مش ورايا رجا ) لدرجة ان اخر مرة اتصل بيا فيها كانت من حوالي 3 شهور عشان ياخد النضارة بتاعتي وتخللوا اتصل الساعة 3 الفجر عشان ياخد النضارة عشان فيه بنت معينة نازلة بكرة والله اتصل بيا حوالي 4 مرات في الفجر عشان النضارة كل مرة بعتذرله بحاجة شكل يالهوي يا جدعان على ديه شخصية قرفت اهلي البعد عنها غنيمة


انا بنصح كل واحد يعرف تملي غتيت يبعد عنه شوية بشوية عشان ميتعديش لانه فيروس بجد ولطلبة الثانوية العامة قبل ما تدخلوا الكلية اعرفوا بتطلع ع النت ولا ع الساحة بتاعة الكلية .


انا بنصح كل واحد فيه عيب من العيوب ديه يعيش للناس وبلاش طمع و لا مصلحة حاول تنفع الناس دور على حقوق الناس قبل ما تاخد حقك هل انا متحامل ع الشخصية ديه بتاعة تملي غتيت ولا هو فعلا تملي غتيت؟

واتلي اسمه ايه ده ... محمدين بيسلم عليك ياتلي في بالي

هناك 23 تعليقًا:

غير معرف يقول...

ههههههههههههههههههه

يااااااه شو سقيل ربنا يعينك عليه انا موتي من الناس الي بالشكل دا

في بنت ايام الدراسة كانت سقيلة ورخمة مووت وعلطول لازقة فيي وبتجري ورايا باي مكان كانت خنقاني وملهاش اصحاب خالص لانه محدش بيستحملها ومكنتش احب اكسفها ويا لهووووووي على تصرفاتها والحمد لله خلصت منها بعد الدراسة

يارب اي غتيت يسمعنا يحس على دمه ويحاول يخفف دمه السقيل دا ويرحمنا هههههههههههههه

غير معرف يقول...

هييييييييييييه اتاريني اول تعليق

ياااااااااااااااي

عشان تعرف بس اني متابعاك علطول

علطوووووووول ^ـ^

هههههههههههههههه

سي يو

أم فريده يقول...

ههههههههههههههه

تحفة تملى غتيت دة

تصور لسة جوزى بيحكيلى على واحد راح يسكن معاه فى السكن

زىتملى غتيت كدة برضة وصلت انه عايز يستخدم مزيل العرق بتاعة

ان الصراحة جوزى صعبان عليا
انت متضايق لمجرد انه صاحب فى الشارع فما بالك انه معاه فى البيت

بس المفروض انك تكون صريح معاه يعنى مباشر اللى زى دة متخافش على احساسه

لانة معندوش احساس اصلا

وربنا يرحمك منه

طـائر الليــل الحـزين يقول...

كل ده وجالك قلب يا راجل ده مش تملى غتيت ده تملى عبيط
هو فى كده بجد يا باااااااااى
ده انت تلقيك اتعقد من الواد ده
انا شوفت سقالة كتير بس عمرى ما شوفت زى صحابنا ده خالص
ربنا يشفيه بجد
تحيااااااااتى يا جميل

دينا حامد يقول...

ههههههههههههه
انا الناس دي بتخليني عايزة ارتكب جريمة بجد
ربنا يكون في عونك
بس الحل بجد المواجهه في وشه بقى واللي يحصل يحصل الواحد عنده مراره واحدة

تحياتي

جارة القمر يقول...

لا بجد ربنا يكون في عونك ايه دة يابني كل دة واستحملته ازاي بس حاول تبعد عنه بقي لاني الفيروس اليومين دول منتشر بطريقة كبيرة
تحياتي لك

سارة نجاتى يقول...

أنا مش بعرف أتصرف مع الناس دى
مش بحب أحرجهم و فى نفس الوقت ببقى عايزه أولع فى نفسى
ساعات بقى باخد الجانب الكوميدى من الموضوع , يعنى بقعد اضحك شوية عليهم
و على المواقف اللى بتحصل وخلاص
أسوأ حاجة لما يبقى البنى أدم مش حاسس بنفسه بجد

سلام يا باشا و مش عارفة مدونتى مالها مش بتتضاف مع اى حد , لو تعرف ممكن يكون فى ايه , ابقى قولى ؟؟

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

يا خبر دة بنى آدم صعب قوى
ربنا يكون فى عونك ويقويك علية
تحياتى

عاشقة الورد

aMr saYed يقول...

نوارة

دايما منوراني وبجد سفيل جدا هاالشخص الي يعنا عليه وبجد يا رب تملي غتيت ده يسمعنا ويحاول يخف شوي عننا





وعلى راي المثل بصرخ ولا حد سامع

تحياتي

aMr saYed يقول...

نوارة

مش معقول ايه ده اول وتاني تعليق مش ممكن ويا رب دايما مهتم فيا على طوووووووووووول كده

aMr saYed يقول...

زوجة عنيدة

يا لهوي هي وصلت لحد مزيل العرق اخيييييييييي ده واد معفن اوي
ما انا خلاص بقيت اديلوه وش خشب وشوي حديد

تمنياتي بدوام السعادة

aMr saYed يقول...

طائر اليل الحزين

ده سقيل اوي فعلا ده انا مستحمل كتييير اوي

بقولك يا حاجة اتصل بيا الفجر عشان ياخد النضارة بتاعتي عشان فيه موزة مبتعبروش

aMr saYed يقول...

دينا حامد

جريمة واحدة لا تكفي

دولم ما بيحسوش ابدا ابدا

منوراني

aMr saYed يقول...

جارة القمر

صراحة انا بعدت عنه عشان الفيروس ده مينتقليش وابقا زيه يالهوي لو بقيت زيه ده انا ممكن اعيط

شكرا لزيارتك

aMr saYed يقول...

سارة نجاتي

انا كنت زمان مش عارف احرجه دلوقتي مبيقدرش يطلب حاجة مني خالص لما بنقعد نفتكر الي حصل في كل واحد مننا معاه بنقعد نضحك عليه اوي ويا سلام لو واحد من صحابنا قفشه بيبقى يوم كوميدي

aMr saYed يقول...

عاشقة الورد

شكرا اوي لدعائك وتضاتمنك مع كل الي بيعاني من تملي غتيت

وشكرا

aMr saYed يقول...

للجميع

انا بعتذر لاني بعد اما قريت البوست حسيت اني بحكي مشكلة شخصية وانا مش متعود على كده انا متعود اني اقدم حاجة تفيد الناس لذلك ان شاء الله هغير نظام ع البسطة واحوله لبرنامج وهتعرفوا قريبا ان شاء الله

غير معرف يقول...

عادي يابني مفيهاش حاجة

ما معظم المدونات بتكون فضفة او اي حاجة حاسين فيها مفيش داعي للاعتذار يعني

وبراحتك غير النظام زي ما انت عاوز برضوا قاعدين على قلبك اهو بقى

هههههههههههههه

أم فريده يقول...

انا مش شايفة فيها حاجه

عادى معظم الكتابات متعلقة بحاجات شخصية

حتى قصيدة ريكو اللى كتبتها

اكتب وبلاش تفكير كتير

احنا فتحين المدونات عشان نفضفض ونتبادل الاراء والمعلومات

زى ماتحب كون

Unknown يقول...

ازيك ياعمرو وعامل ايه
انا بتأسف على تأخيرى لأن طرووق الغلس واخد كل وقتى

ناس كتير كدا زى تملى غنيت بس مش عارف
بحس بحاول كتير انى انفضلهم على اى شئ مقدرش اعمله
سلامة لك وتحياتى ودمت بكل توفيق
ومتزعلش بجد منى

aMr saYed يقول...

نوارة

بجد شكرا ليكي كتير على اهتمامك بمدونتي وبعتذرلك اني مش متابعك عشان كان فيه شوية خنقة كده وعدت على خير وبعدين يا ستي في فرق كبير بين قاعد على قلبي و قاعد في قلبي معتقدش ان في حد هنا فيالمدونة قاعد على قلبي

تحياتي

aMr saYed يقول...

زوجة عنيدة

عشان الي قلتيه في الاخر الي هو زي ما تحب كون اتنا غيرت النظام لاني مش من النوع الي بيشتكي انا بحب افيد الناس واساعدهم في حل مشاكلهم

تحياتي وشكرا لمتابعتك يا جميل

aMr saYed يقول...

ديو

يا باشا ولا يهمك ولا مقصر ولا حاجة اهم حاجة انك فاكرني ولما بيبقى فيه فرصة بلاقيك في المدونة عندي

متشرف بيك دايما