الاثنين، 5 أكتوبر 2009

الكتابة غية للموهوبين ام خية للموهومين

نعم انها الحقيقة سالت نفسي دوما واسال نفسي هل انا املك ملكة للشعر حقا اما اوهم نفسي بهذا؟؟

هل لدي حقا خيال استطيع الشرود به ام يشرد ذهني بلا فائدة؟؟

هل املك القدرة على كتابة الروايات ام الورقة ستكتب عني يوما؟؟

هل ملكت الورقة والقلم ام امتلكني حب اب الشهرة وان اكون بين طبقة المثقفين ؟؟

هل خدعني من حولي ام خدعت نفسي بقدرتي على الكتابة ؟؟

هل استطيع ان يذكرن يالتاريخ اما ساذكر التاريخ كاقوى قلم في حياتي؟؟

هل اتفنن بعرض الموضوعات ام تتفنن الموضوعات باظهار حقيقتي ؟؟


ولكن لابد ان اثق في نفسي دووما لاستطيع ان اسير للامام لابد ان اضع نفسي في محكات استطيع بها ان اقف على ارض صلبة وهل ان خزلني القلم ساتركه ام اعانده واجبره على التصديق والتطويع تحت رغباتي

هناك 17 تعليقًا:

سارة نجاتى يقول...

بجد مقدرش أجاوبك
نفسى أسألتى لنفسى
لو حد عرف يجاوبك خليه يجاوبنى
بس بحد شكرا , أنا حسيت أنى مش لوحدى

تحياتى

طـائر الليــل الحـزين يقول...

واللهى فعلا الاسئلة دى بسئلها دايما لنفسى
ولحد دلوقتى مش لقية ليها اجابة
واحد انها حالة عايشنها كلنا

Sweet Violet يقول...

انت عارف انا مش بحب القيود و اللى انت بتقوله ده بيفرض قيود عليا لما اجى اكتب .. انا اتعودت اكتب اللى انا عايزة اكتبه بااى طريقة كانت .. شعر بيكون عندى خواطر فقط لاغير مش ملزمة فيها باى قيود .. القصة عندى هى حكايه سين من الناس بقولها زى ماهى يعنى بردو مش ملزمة بقيود
انت عارف ان مرة حاولت افكر زيك كده و قولت احاول اشوف القواعد و الاسس و لما بدات امشى عليها حسيت انى مش عايزة اكتب اصلا و مخنوقة

بس فى سؤال استغربت منه هو انك تكون بين طبقة المثقفين .. هل الكتابه امر ضرورى علشان تاخد لقب مثقف ؟؟
اعتقد ان ده مالهوش دعوة بده اصلا و ياما ناس كويسة قوى فى الكتابة لكن ماينفعش نقول عليهم مثقفين من الاساس

غير معرف يقول...

ازييييك يارب تكون بالف خير

انا للاسف مش بعرف اكتب شعر ولا اي حاجة بس باتذوق الشعر مش اكتر

حتى الكتابات الانشائية بتكون متعبة جداااا بالنسبالي

لكن الي لاحظته بالمدونين انهم بيكتبوا وبيجسدوا مشاعرهم مش اكتر

اهم حاجة عندهم يخرجوا الي جواهم بشكل جميل ودا مش غلط طبعا

باحييك عالبوست

دمت بالف خير

micheal يقول...

برضه حقول خليك واثق في نفسك وحتى لو أنت حاسس ببعض النقائص فتتحل بمرور الوقت
تحياتي

صدى الصمت - عاشقة الورد - يقول...

كتير مننا بيسأل نفسة الأسئلة دى
ومافيش إجابة مرضية
وبرغم كدة بنكتب
تحياتى

aMr saYed يقول...

سارة

اكيد مش لوحدك كلنا ايد واحدة يا بهجت كلنا بنكمل بعض

aMr saYed يقول...

طائر الليل الحزين

اكيد لما الواقع يبقى حقيقة تعرفي ان الناس كله عايشاه

aMr saYed يقول...

زهرة البنفسج

نورتيني و برفنتي المقال بتعليقك طبعا الفكر ده حرية شخصية وكذلك التعبير عنه
بصي انا مممكن مقدرش اكتب الي بتكتبيه كل واحد لينا له لون بتاعه يكتبه يعني تقدري تحكي حكاية تلاقي فيها افادة ممكن معرفش اعمل كده

بالنسبة للسؤال انا المثقف من وجه نظري ليس من يملك معلومات فقط او قرا عدة كتب فقط بل من يحاول ان يوصل علمه ومعرفته للناس وده عن طريق الكتابة او البرامج والاسهل الكتابة طبعا فعشان كده جه سؤالي و يفيد الناس عن طريق خبرته من خلال الكتب

وطبعا ديه وجه نظري المتواضعة

aMr saYed يقول...

نوارة

جميل اوي ان كل واحد يعرف يعبر عن نفسه يعني مثلا انتي بتلاقي نفسك في الحاجت الي بتنشريها ديه وبتحسي انك مبسوطة ليييييييه؟؟لانك افدتي الناس بمعلومة او صححتلهم معلومة

aMr saYed يقول...

مايكل

نصيحة كويسة من اخ كويس

aMr saYed يقول...

عاشقة الورد

اضيفي الى معلوماتك

الكتابة دي هواية تحولت لمرض

aMr saYed يقول...

شكر لكل الي اهتموا في انا قصدت مجرد بس اطرح اسئلة بعتبرها اسئلة من غير اجابات وديه طريقة لعدم الاعتماد على مجاملات"نفاق" الاخرين بس انت تحكم على نفسك

غير معرف يقول...

اخر سطرين عندك هم المفتاح بتاع الاسئله دي يا عمرو ..

اهم حاجه تبقي انت مقتنع بنفسك .. حتي لو واحد بس في الدنيا اقتنع بيك هو ده نجاحك ..:)

يارب تكون بخير ..

Zika يقول...

ماحدش عنده الاجابات دي ... ماتدورش عليها عشان ماتتعبش

غير معرف يقول...

مهزلة مصرية جزائرية بقلم عبد البارى عطوان

تحتل اربع دول عربية المراتب الاولى على قائمة الدول الأكثر فسادا في العالم، اضافة الى افغانستان، حسب منظمة الشفافية الدولية، ولكن لم يخطر في بالنا مطلقا، ان تستخدم انظمتنا الرياضة من اجل تحويل الانظار عن فسادها ودكتاتوريتها القمعية، وبذر بذور الكراهية بين ابناء الأمة الواحدة، مثلما شاهدنا في الايام العشرة السوداء الاخيرة، التي بدأت وانتهت بمباراتي فريقي مصر والجزائر، في تصفيات نهائي كأس العالم الصيف المقبل في جنوب افريقيا.

نحن امام حرب حقيقية، وعمليات تجييش اعلامي ودبلوماسي لم يسبق لها مثيل، وكل هذا من اجل الفوز في مباراة كرة قدم بين فريقي دولتين وشعبين شقيقين، من المفترض ان الفائز من بينهما سيمثل العرب جميعا في هذه المسابقة الكروية الدولية.

عندما قرأت انباء عقد الرئيس حسني مبارك اجتماعا طارئا لاركان دولته، ابتداء من مجلس الوزراء ومرورا بقائد جهاز المخابرات، وانتهاء برئيس هيئة اركان الجيش المصري، تبادر الى ذهني ان مصر على ابواب مواجهة مصيرية مع اعداء الأمة والعقيدة......

باقى المقال فى صفحة الحوادث بالرابط التالى

www.ouregypt.us

z!zOoOo يقول...

ازيك يا عمرو

يارب تكون بخير

هي فعلا اسئله مهمه

لكن زي ما قالك زيكا ماتدورش علي اجابه

عشان ما تتعبش

بس فعلا حلوه قوي الوقفه والصراحه مع النفس

عشان انا نفسي مش بحب النفاق

ولا بحب حد إنه يمدحني حتي لو الشيء وحش

انا عندي ينقدني ولو حتي شاف إني مانفعش

عن إنه يمدحني ويغشني

لكن الي عايز اقولهولك في الاخر

اني انا مثلا قبل ما بكتب علي النت

انا بكتب علي ورق

وكل الي بنزله وغيه كتير قوي مكتوب عندي

برجعلهم لما بحتاجهم واقراهم

ولو ربنا كتبلي اخلف عيال ممكن يشوفوا الحاجات ديه

او علي الاقل لو مت ممكن حد يقراهم ويفتكني بيهم وهيعرف وقتها إذا كان عندي فكر ولا لا

موضوع بجد هايل يا عمرو

من غير نفاق

:)

أتمني تنورني

في رعايه الله