الأربعاء، 24 يونيو 2009

انا مين

سالت نفسي انا مين
شرد ذهني وكتب قلمي شخابيط
اسمي مكان وميلادي
كان من سنين
انا برج ايه القاهرة
زي كل المصريين
ودمي بيجري جواه النيل

بس برده انا مين

قلمي صاحبي الجديد والعتيد
اصل الي باعغوني كتير
والي اشتراني بالرخيص
هيمهنيش كل دول

الي يهمني انا مين

عايش وحيد في كوكب بعيد
المشترى زحل ولا انا من المريخ
عايش هناك والسما وويانا غريب
نحكي لبعضنا
نشكي لبعضنا
وابتسامتنا ديه على الخدين

بس محدش قالي انا مين

في اسكندرية
ساعة المغربية
شايف البحر والشمس فوقية
مرسومين جوه عنيا ولا اجملها اغنية

محدش رد عليا انا مين

انا عاشق ولهان
بحب من زمان
في خيالي بنت الجيران
ولاهي معبراني بصة
وان بصت تبقى احسان

زهقت بجد انا مين

خاتمي في ايدي اليمين
حظظتي في شمالي مع ساعتي الستيل
دلاية سلسلتي خرطوشة
لملكة او ملك كان من سنين

عرفتوني انا مين

انا شوية كراكيب على الرف مركونة
او يمكن شتلات في الارض مزروعة
يمكن اكون مقبرة لمصري في الارض مدفونة
ويمكن حرف في كلمة على جدار المعبد محفورة

هناك 21 تعليقًا:

غير معرف يقول...

الحمد لله انك خلصت الامتحانات خلاص

يارب ناجح وبتقدير عالي كمان

كلماتك جميلة جدا

دايما بنسأل نفسنا السؤال دا لكن مش بنلاقي اجابة
الانسان مجموعة مشاعر متقلبة وعايش بزمن متعب ومش قادر يحقق ابسط احلامه

فتلاقي عنده شوية تراكمات وضغوطات

عجبني اسلوبك جداا

فرحت برجوعك من تاني ليك وحشة والله

بالتوفيق يارررب واستنى مني احلى تورتة ^ـ*

سي يو :)

عايش... ولكن !!!! يقول...

فعلا
انا ميييين؟!!!
كلماتك جميله واختيار موفق

أم فريده يقول...

ياااااااااااااااااااااااه

انا مين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


سؤال كنت بحاول كتير اجاوب علية بس صعب الاجابة علية اوى


متفكرش كتير فى اسئلة فلسفية من كتر التفكير فيها ممكن تتلغبط
وتنسى بجد انت مين


بس جميلة اوى تحس كأنك بتوصف كل حتة فى بلدك


وحشتنى كتاباتك

غير معرف يقول...

انا شوية كراكيب على الرف مركونة
او يمكن شتلات في الارض مزروعة
يمكن اكون مقبرة لمصري في الارض مدفونة
ويمكن حرف في كلمة على جدار المعبد محفورة


عجبتني اوي الرباعيه دي..:)

جميله اوي
تسلم ايديك يا عمرو


ايه يا عم النشاط ده
رجعت وبقوه
وكمان عملت نيو لوك للبلوج ;)

حلو النيو لوك ده :))

سارة نجاتى يقول...

أكتر حاجة أقرأها لك و تعجبنى يا عمورة بجد
جامدة جداااااااااااااااااااا

طـائر الليــل الحـزين يقول...

الله بجد عليك
ايه الكلام الجميل قوى ده
كل الكلام علشان سألت نفسك انت مين
يااااااااااه
بصراحة مجموعه كلمات تحفة
تسلم ايدك
مع انى كنت جاية عايزة اتخانق معاك
بس سماح المرة دى خلاص
عشان خاطر الكلام الحلو اللى بجد هز القلب

Sweet Violet يقول...

مش قولتلك انا مش كنت مرتاحة من اخر بوست v_v

مالك ؟؟ يارب تكون بخير و تكون الامتحانات عدت على خير

صحيح هى المدونة اتعملها نيولوك اكيد .. لكن الاسم !!!!!
يارب يكون التغيير ده خير

اما عن السؤال .. هقولك انت انسان
فكر فى معنى الكلمة دى مش فى السؤال
هتلاقى الاجابة

^_^

aMr saYed يقول...

نوارة

الحمد لله عدت على خير او شر مش مهم اهم حاجة انها عدت انا بجد الي فرحت برجوعي ليكم وبعدين انا اصلا لسه ملقتش جواب انا مين

aMr saYed يقول...

عايش ... ولكن

شكرا ليك وزيارتك نورتني

تحياتي

aMr saYed يقول...

حبيبه سي السيد

اهم حاجة انك رجعتلنا بالسلامة بعد عنادك الطويل انك مترجعيش ههههه
بس رجعتي بماساة وكارثة بشرية
اما عن موضوع الاسئلة الفلسفية لازم نتفكر ونتدبر يمكن نقدر نوصل لحاجة تفدنا اكتر من مرة ربنا قال في القران "افلا تتدبرون""افلا تعقلون"
بس كتر الاسئلة ديه بتجنن وانا خلاص لسعت انا فعلا حسيت بكل كلمة كتبتها وقولتها

وبجد تعليقاتك هي الي وحشتني

تحياتي ومتغبيش عننا

aMr saYed يقول...

هاجر زعبل

بجد شكرا لكلامك الجميل بس ركزي شوية في المعنى تاني هتفهمي قصدي ايه

وتسملي تعليقاتك الي بتضفلي الكتير
النيولك ده اصلا ليه حكاية ورواية بالذات الاسم ده

aMr saYed يقول...

سارة نجاتي

الله هنخبط بقا ولا ايه يعني اكتر حاجة عجبتك يعني كنت بكتب وحش ومتقوليليش
مش معقول كده

عموما اكيد الواحد كل فترة بيستففيد اكتر وبيبقى عنده خبرة اكتر واكتر تخليه يقدر يوصف صح ويعبر عنها
تحياتي

aMr saYed يقول...

طائر الليل الحزين

شكرا ليكي كتير يا جميل ولكلامك الحلو ده الي بعتز بيه اوي وبعدين تتخانقي معايا انا ده انا غلباااااااان
ليه بقا تتخانقي معايا دلقتلك شربات على الفستان الي انتي خارجة بيه ها

تتخانقي ليه

aMr saYed يقول...

sweet violet

فعلا كان معاكي حق لان ابتعادي ده كان ليه سبب غير الامتحانات وهو اني بدات افقد شهيتي للكتابة واكتر من كده افقد الهدف اصلا

وقدرتي تجاوبي على السؤال بمنتهى الفلسفة وحكاية النيولوك هكتبها بعد التعليق ده

aMr saYed يقول...

حكاية النيولوك انه كان فيه مدون اسمه امبارح كان عمري عشرين وكان عامل المدونة بنفس الاسم ممكن يكون حد صادفه ففي ناس كانت بتتلغبط وتفتكرني هو فقلتله المدونة الاقدم فينا ليها الحق انها تثبت اسمها والتاني هو الي يغيير اسم المدونة فطلعت هو اقدم مني بشهر
وش بيعيط من هنا للصبح

كان لازم من باب الوفاء بالوعد اني اغير اسم المدونة بس ديه كل الحكاية

واختيار اسم كن سعيد كان لسببين
الاول ان الناس بدات تتلاشى من عندها السعادة وتتمادى في الكأبة والحزن وده مش حلو للمصريين عشان احنا شعب نكتة حد يقدر يقولي اخر مرة سمعتي فيها نكتة موتتك من الضحك كانت امتى؟؟
يااااااااااه فات عليها كتير

السبب التاني
المدون العزيز زيكا وصاحبي الانتيخ كنت احب اسمع من موال كن سعيد لبلاك تيما واحب اسمع الاغنية منه لانه اداءه فيها بيكون ججامد

عشان كده غيرت الاسم وتوتا توتة خلصت الحدوتة

Sweet Violet يقول...

ايوة انا فعلا كنت دايما بتلخبط بينكم لان الاتنين عندى فى الرديدر O_O

بس هو الاسم جميل جدااا .. بس يارب يعنى نكون احنا اول مانعمل بيه هه واخد بالك معايا ^_*

اما بقى اخر نكته تخيل فعلا من زماااااااااااااااااااااااااااااااان مش سمعت اى نكته v_v

و كمان انت مش بقيت تناكف ليه فى ضد التيار عاااااااااااااااااااااااااااا
انا زعلاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااانة بقى هه
v_v

aMr saYed يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
aMr saYed يقول...

زهرة البنفسج

اي خدمة دلوقتي مش هتتلخبطي عشان تعدي الجمايل

وبعدين موضوع النكت ده تاعبلي قلبي ليه بقا عشان كنا بنسخر من اي موقف مش عاجبنا بالنكت نتريق بالنكت ناكل بالنكت والله الدش ده قل مزاجنا حتى انا اخر نكتة سمعتها كانت قليلة الادب وكانت وحشة كمان بقا عندنا مشكلتين نكت وحشة وكمان قليلة الادب هو ده بقا حال البلد نضحك بالعافية وان ضحكنا تبقى شر البلية ما يضحك

انا اقدر مناكفش في قلبي ضد التيار يا لهوي لالالا ميهمنش عليا زعلك من بكرة الصبح هتلاقي كنافة ونكافة وشكافة

اسماء عوني يقول...

حلوه اوي يا عمرو
اسوا حاجه في الدنيا لما تكون مش عارف انت مين

اسماء عوني يقول...

يا كراكيب ياخويا :D

aMr saYed يقول...

اسماء

اكيد كلنا بنلف و بندور عشان ندور على اجابة لسؤال احنا مين

نورتيني يا اخت كراكيب